Theatrale ondersteuning

Aanbod voor theaterproducties met scholieren, amateurs, semi-professioneel en professionals

Ga je voor De Drie Musketiers, Koning Arthur, Zorro? Waag je je aan Cyrano de Bergerac? Zoek je ondersteuning voor een gevecht op toneel? Ballestra biedt hulp!

Ballestra

Ballestra werkt vanuit de overtuiging dat een gevecht op theater voor een groot deel bestaat uit acties met of zonder een wapen die zichzelf heel makkelijk verklaren naar het publiek, maar er is meer! Waarom kiest een schrijver of regisseur voor een gevecht op toneel? Wat is de aanleiding voor het gevecht? Wat willen we nog meer zeggen met bepaalde bewegingen en hoe vecht welk personage? Wanneer een gevecht op een personage geschreven wordt is het dan ook voor iedere acteur een kunst om dit gevecht aan te leren en uit te voeren als dat personage. Als we bijvoorbeeld naar de drie musketiers kijken zie je dat Athos vecht als een kenner die de kwaaltjes van zijn ouderdom voelt. Aramis is een heer van stand die klassieker schermt dan zijn collega´s en dus ook andere acties uitvoert dan Porthos die meer de kroeggevechten gewend is. Wist je dat veel benamingen die we in het dagelijks leven gebruiken binnen het schermen origineel bedacht zijn door Shakespeare? Zo heeft de gehele sport op zich al een theatrale kant. 

Bij iedere nieuwe samenwerking gaat Ballestra het gesprek aan om te kijken welke productie jullie doen, welke personages gaan vechten en welke acteurs de rollen vertolken. Indien gewenst komen we langs tijdens de auditierondes om aan te geven wie er snel en minder snel weg is met de gewenste gevechtstechnieken. Na een eerste basistraining worden er gevechten op maat gemaakt óf kiezen we ervoor gevechten te nemen die hier op de plank liggen. Beide opties hebben hun voor- en nadelen. Het is waar u de voorkeur voor heeft. Ook is het bij musical belangrijk in hoeverre de muziek leidend is voor gevechten. Wanneer de gevechten aangeleerd zijn is het aan de acteurs om te oefenen en het spiergeheugen te trainen (houd er rekening mee dat dit gedeelte meer tijd in beslag neemt dan je denk). Tijdens dit proces is het ook van belang met kostuumonderdelen te trainen zoals schoenen, schedes, capes, hoeden e.d. Wanneer het decor af is en de gevechten veilig uitgevoerd kunnen worden zit onze taak erop en komen we graag het eindresultaat bewonderen. 

Ballestra

Speelt u binnenkort een productie waar u ondersteuning van Ballestra bij kunt gebruiken? Mail ons dan op info@ballestra.nl of bel 0613386318 (Jessica de Bont)

 

info@ballestra.nl

Zend gerust een bericht met uw gegevens, dan nemen we zo spoedig contact met u op!